Hur länge räcker en X1 thinkpad i 20k klassen?

Permalänk
Medlem

Hur länge räcker en X1 thinkpad i 20k klassen?

Hej!
Ska köpa en X1 carbon 5th gen innan hösten, antagligen redan nu i veckan om jag bara känner jag hittat rätt.

Funderade ett tag på yogan men är rädd att batteritiden blir lidande. Skall studera, programmera, kolla serier via hdmi kabel och surfa.

Om jag slår till på en 5th gen från lenovos sida, så vet jag inte ifall 25k laptopen som är en i7 är värd de extra tusenlapparna men känns ju lika bra när man ändå lagt så mkt pengar på ett märke. Blir dock osäker ifall inte mellanprisklassen med ett annorlunda trådlöst modem är bättre och där man isåfall kanske lägger till ram och i7. Har länge funderat på att säga upp mitt bredband och köra trådlöst via en mobiloperatör, speciellt nu när tele 2 släppt ett unlimited abbonemang.

Hur hade ni valt?
http://shop.lenovo.com/se/sv/laptops/thinkpad/x-series/x1-car...

Mvh

Permalänk
Medlem

Hårdvaran i sig skulle nog räcka rätt länge. men det stora problemet med alla bärbar är batterin. den kommer hålla ok under garanti tiden men efter den perioden kommer den tappa mer och mer tills den till slut blir oanvändbart. vid den tidpunkten kommer du antingen slänga den eller behöva köpa en ny batteri, men det kan var så att dem är svårt att hitta vid då.
skulle nog säga det är bättre du bygger en liten HTPC för tittande och eventuella andra saker du gör vid en stor skärm och en lättare och billigare laptop.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Sapphire PULSE RX 7600 8GB GAMING/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Hårdvaran i sig skulle nog räcka rätt länge. men det stora problemet med alla bärbar är batterin. den kommer hålla ok under garanti tiden men efter den perioden kommer den tappa mer och mer tills den till slut blir oanvändbart. vid den tidpunkten kommer du antingen slänga den eller behöva köpa en ny batteri, men det kan var så att dem är svårt att hitta vid då.
skulle nog säga det är bättre du bygger en liten HTPC för tittande och eventuella andra saker du gör vid en stor skärm och en lättare och billigare laptop.

Tack! En HTPC är inget jag vill ha. Dock blir jag fundersam när du säger batteriet ger upp relativt fort. Hade kanske velat haft datorn i en 3-4 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En Lenovo X1 är förmodligen bland det bästa man kan köpa så länge det är en sån typ av dator man behöver och man har råd att betala vad den kostar. Sett till batterier och annat så är min erfarenhet att batterierna idag har mkt bättre hållbarhet än för några år sedan (i synnerhet med rätt inställningar för laddning) och är det några modeller som lär erbjuda bra tillgång på reservdelar även om ett par år så är det Thinkpad. Så att låta bli att köpa en X1 av det skälet tycker jag är fel.

Permalänk
Medlem

Tele2s unlimited kräver ju dock att du fyller på 1gb i taget om du gör av med mer än 5gb per dag..